گوگل چگونه معروف ترين سايت جهان شد؟
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
گوگل معروف ترين موتور جست و جو در جهان است که توانست در مدت زمان کوتاهي پس از آغاز به کار طرفداران و کاربران بسياري به دست آورد.
کلمه گوگل به معني "عدد يک و صد صفر جلوي آن" است که توسط ميلتون سيروتا پسر خواهر ادوارد کاسنر رياضيدان آمريکايي اختراع شده و در کتاب «رياضيات و تخيل» نوشته شدهاست. هدف لري و سرگئي از انتخاب اين واژه اين بود تا نشان دهند قرار است مأموريتي را به اجرا رسانند که هدف آن سازماندهي انبوهي از اطلاعات وب است.
گوگل يک شرکت سهامي عام است که در زمينهٔ جستجوي اينترنتي، رايانش ابري و تبليغات سرمايهگذاري ميکند. اين شرکت توسط لري پيج و سرگئي برين تأسيس شد که هر دوي آنها در دانشگاه استنفورد به عنوان دانشجوي دکترا حضور داشتند و با نام "مردان گوگل" شناخته ميشدند.
شرکت گوگل در سال هاي اخير توانسته به راحتي وارد زمينه هاي ديگر دنياي فناوري از جمله ساخت تلفن هاي همراه هوشمند، ساخت خودروهاي خودکار و حتي طراحي ماهواره هاي فضايي شود که هرچه بيشتر قدرت اين شرکت را افزايش داده است.
در ژانويه سال ۱۹۹۶ لري پيج و سرگئي برين دانشجويان دانشگاه استنفورد فرضيه اي را توسعه بخشيدند که براساس آن يک موتور جست و جوگر مبتني بر آناليز رياضي رابطه ميان سايت هاي اينترنتي مي توانست نتايج بهتري نسبت به تکنيک هاي استفاده شده قبلي ارائه دهد. آن ها با اين باور که صفحات مربوطه با تعداد لينک هاي بيشتر مي توانستند از اهميت بيشتري برخوردار باشند، تصميم به توسعه بخشيدن تئوري خود گرفته و پايه هاي ساخت يک موتور جست و جوي اينترنتي را بنا کردند.
گوگل درواقع پروژه تحقيقاتي اين دو تحت عنوان Back Rub بود. البته اين موتور جست و جوگر ابتدا با دامنه google.stanford.edu استفاده مي شد و در سال ۱۹۹۷ با دامنه google.com ثبت شد و اين شرکت يک سال بعد در سپتامبر سال ۱۹۹۸ تاسيس شد. به اولين دفتر کار گوگل در گاراژ خانه سوزان وژکيکي در منلوپارک، کاليفرنيا قرار داشت. در تاريخ هفتم ماه مي سال ۲۰۱۰ ميلادي گوگل با آپديت هاي مهمي در مورد نماي گرافيکي و بهترشدن و کارايي هاي بيشتر رو به رو شد که اين بزرگترين به روزشدن انجام شده در تاريخ گوگل به شمار مي رفت.
زماني که گوگل هنوز شرکت کوچکي محسوب مي شد، سازندگان آن با شعار "شرور نباشيد" (Don’t Be Evil) تصميم داشتند تا بر خلاف بسياري از شرکت هاي بزرگ ديگر به نفع کاربرانشان عمل کنند اما در سال هاي اخير با بزرگ تر شدن اين شرکت اين شعار تا حدودي فراموشي شده است و بسياري از اقدامات گوگل با هدف افزايش درآمد و بدون توجه به کاربران انجام شده است.
گوگل از اولين روزهاي فعاليت خود توانست در تمامي نقاط جهان به شهرت بسياري دست يابد و افراد بسياري را به استفاده از موتور جست و جو گر خود تشويق کند. موتور جست و جوي اين شرکت در زمان خود يکي از بهترين روش هاي پيدا کردن سايت هاي مورد نظر در اينترنت به شمار مي رفت و توانسته بود در مدت زماني بسيار کوتاه از رقبا سبقت بگيرد.
اين شرکت در سال هاي اخير با ورود به زمينه هاي ديگر دنياي فناوري توانست سهم خود را در اين بازار افزايش دهد و مقدار درآمد خود را نيز به مقدار قاب توجهي بهبود بخشد. بخش اصلي درآمد گوگل در حال حاضر از راه تبليغات به دست مي آيد اما اين شرکت توانسته با ورد به عرصه تلفن هاي همراه هوشمند و ساخت سيستم عامل آندرويد از اين زمينه نيز درآمد بسياري براي خود کسب کند.
ميلياردها صفحه وب در فهرست جست و جوي گوگل هستند تا کاربران موضوعات دلخواه خود را با استفاده از کلمات کليدي در آن جست و جو کنند. جست و جوگر گوگل، محبوب ترين سرويس اين شرکت است. در نوامبر ۲۰۰۹ گوگل ۶۵ درصد از سهم بازار موتور جست و جوي برتر در آمريکا را در اختيار داشت. گوگل از اين طريق روزانه صدها ميليون دلار درآمدزايي دارد. ترتيب قرارگرفتن نتايج جست و جوي گوگل بستگي به عاملي به نام رتبه صفحه دارد.
گوگل بابت هر جست و جويي که روي اين سايت انجام مي شود، ۱۲ سنت درآمد دارد و از کليک روي آگهي ها هم ۶۲ سنت سود مي کند. به طور متوسط درآمد گوگل از هر کاربر جست و جوگرش ۷ دلار است.
جالب اين است که شرکت گوگل توانسته نام خود را به برندي در جهان تبديل کند که افراد بسياري صرفا به دليل نام از محصولات آن استفاده مي کنند. در آزمايش اخيري که توسط يک شرکت جمع آوري داده انجام شد به تعدادي از کاربران اينترنتي 2 صفحه از نتياج به دست آمده از موتورهاي جست و جو گر گوگل و بينگ (Bing) ارايه شد. در مرحله اول کاربران نتايج موتور جست و جو گر گوگل را ترجيح داده و آن را دقيق تر خواندند. در مرحله دوم اين آزمايش همان نتايج اما اين بار جا به جا کردن نام دو موتور جست و جو به گروه ديگري داده شد، اين بار هم کاربران نتايج شرکت گوگل را دقيق تر اعلام کردند در حالي که نام دو شرکت با يکديگر جا به جا شده بود.
۹۵ درصد درآمد گوگل از طريق تبليغات است. ادسنس براي کسب درآمد از اينترنت به وجود آمد که توسط شرکت گوگل در سال ۲۰۰۳ راهاندازي شدهاست. در ادسنس اگر از يک وبگاه بازديد روزانه بالاي ۱۰۰۰۰ وجود داشته باشيد ميتوان روزانه حداقل ۱۰ دلار کسب کرد، که البته اين حداقل درآمد است. براي هر کليک از ۰٫۰۱ تا ۱۰ دلار وجود دارد. بسته به ميزان ترافيک وبگاه و موضوع وبگاه و کيفيت مطالب آن دارد و ميتواند از ماهي چند دلار تا چندين هزار دلار متغير باشد.
دابل کليک سرويس ديگر تبليغاتياست که گوگل در ۱۳ آوريل ۲۰۰۷ خبر خريد آن را به مبلغ ۳٫۱ ميليارد دلار داد که بزرگترين خريد تاريخ گوگل به حساب ميآمد. در اين وبگاه تبليغات در کنار محتوايي قرار ميگيرد که ارتباط بسيار نزديکي به آن دارد. براي مثال صاحب يک فروشگاه لوازم ورزشي، تبليغات را در شبکهٔ گوگل تنها در کنار مطالبي که به لوازم ورزشي مربوط هستند نمايش ميدهد.
در سال ۲۰۰۶، کمپاني جمعاً ۱۰٫۴۹۲ ميليارد دلار درآمد از تبليغات کسب کرد و فقط ۱۱۲ ميليون دلار در زمينههاي ديگر درآمد داشت. گوگل از ابزارهاي جديدي براي تبليغات خود به صورت آنلاين استفاده کرد که باعث شد به يکي از رکوردشکنان تجارت تبديل شود. با استفاده از فناوري دابلکليک، گوگل قادر بود که متوجه علايق کاربران خود شود و تبليغات مناسب را به آنها نشان دهد. گوگل آناليز به مديران سايتها اين اجازه را ميداد تا کاربراني را که از وبگاههايشان استفاده کردند را دنبال کنند، و مثلاً تعداد کليکهايي که در پيوندهاي درون سايتشان ميشده است را ببينند.