کد مطلب: 15892

ادوبي از استفاده عنوان «فتوشاپي» براي تمام تصاوير و چيزهاي دستکاري شده نگران است!

چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴

شرکت ادوبي اين روزها حال و روز خوشي ندارد. پس از حمله همه جانبه شرکت‌هاي مختلف به نرم‌افزار فلش اين شرکت حالا به‌نظر مي‌رسد محصول ديگر آن‌ها يعني فتوشاپ نيز در معرض خطر قرارگرفته است.

شرکت ادوبي اين روزها حال و روز خوشي ندارد. پس از حمله همه جانبه شرکت‌هاي مختلف به نرم‌افزار فلش اين شرکت حالا به‌نظر مي‌رسد محصول ديگر آن‌ها يعني فتوشاپ نيز در معرض خطر قرارگرفته است.

خطري که اين‌بار نه از نقطه‌نظر امنيتي بلکه بيشتر از نظر “عنوان” جلب نظر مي‌کند. بنابر اذعان منابع رسمي، اين شرکت از بابت عمومي شدن استفاده از نام محصول اين برند براي محصولات مشابه نگراني دارد.

اين روند مشابه استفاده از عنوان آسپرين براي نام واقعي دارو يعني acetylsalicylic acid است. ادوبي خوستار توقف استفاده افراد از صفت ” فتوشاپي بودن” در خصوص عکس‌هايي است که با ديگر نرم‌افزارها تغيير يافته‌اند.

اين نگراني ادوبي را مي‌توان در قالب دستورالعمل‌هايي که به عنوان قوانين پايه براي استفاده صحيح از عناوين برندها در اينترنت منتشر شده مشاهده کرد. با اين اوصاف به‌نظر مي‌رسد اين دستورالعمل کارايي چنداني نخواهد داشت.

به عنوان يک مثال ساده، ادوبي از کاربران خواسته تا در رويارويي با تصاويري که به‌نظر دستکاري شده هستند عنوان کنند ” به‌نظر مي‌رسد اين تصوير توسط نرم‌افزار Adobe® Photoshop® تغيير يافته‌اند” و ديگر از جمله ” به‌نظر مي‌رسد اين تصوير فتوشاپي باشند” استفاده نکنند.

علي‌رغم اين تفاسير آنچه تاکنون از روند ابلاغ چنين دستورالعمل‌هايي به کاربران شاهد بوده‌ايم حکايت از نتيجه عکس آن‌ها و يا در بهترين حالت، عدم تاثير آن‌ها بوده است. نکته‌اي که به‌نظر مي‌رسد ادوبي را مجبور به تغيير روند کنوني خود خواهد کرد.