کد مطلب: 15887

نکات امنيتي در مورد همراه بانک

یکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴

يکي از دغدغه هاي کاربران ايراني در استفاده از همراه بانک، امنيت آن است که در اين خبر به نکاتي از آن اشاره خواهيم کرد.

يکي از دغدغه هاي کاربران ايراني در استفاده از همراه بانک، امنيت آن است که در اين خبر به نکاتي از آن اشاره خواهيم کرد.

همراه بانک در واقع سامانه اي است که از طريق تلفن همراه و به صورت سيار به کاربران خدمات بانکي ارائه مي دهد. با نصب نرم افزار همراه بانک روي گوشي موبايل خود مي توانيد از خدمات بانکي مثل ميزان موجودي حساب، انتقال وجه و پرداخت قبوض استفاده کنيد. البته خدمات متنوع ديگري نيز به کاربران ارائه مي شود که بستگي به بانک مورد نظر شما دارد. از اين موارد مي توان به مشاهده چند گردش مالي اخير، درخواست دسته چک و … اشاره کرد.

هيچ کس دوست ندارد حساب بانکي اش به خاطر استفاده نادرست از همراه بانک توسط سودجويان مجازي خالي شود و براي پيدا کردن پولش ماه ها وقت هدر بدهد. از طرفي مزاياي اين سرويس هم به قدري زياد است که نمي توان از آن گذشت پس اگر مي خواهيد در امنيت کامل از همراه بانک استفاده کنيد رعايت اين نکات ضروري به نظر مي رسد.

درخواست و فعالسازي همراه بانک:

1- هنگام دريافت پاکت محتوي رمز ورود سامانه همراه بانک از باز و مخدوش نبودن پاکت اطمينان حاصل نموده و در صورت مخدوش بودن مسئول شعبه را مطلع نماييد.

2- نرم‌افزار سامانه همراه بانک ملت را صرفا از طريق مراجعه حضوري به شعب بانک و يا مراجعه مستقيم به وب‌سايت بانک ها دريافت نموده و هرگز از طريق روش‌هاي غيرمعتبر نظير بلوتوث (به غير از سامانه بلوتوث شعب بانک)، ايميل، وب‌سايت هاي متفرقه، فروشگاه‌هاي اينترنتي و وب‌سايت‌هاي ارائه‌دهنده نرم‌افزار، اقدام به دريافت و نصب ننماييد.

3- رمز ورود سامانه همراه بانک خود را در اختيار ديگران قرار نداده و آن را در فواصل زماني (حداقل هر سه ماه) و بنا به ضرورت تغيير دهيد.

4- رمز ورود سامانه همراه بانک ارائه شده توسط شعبه را پس از نصب کامل نرم‌افزار آن، در اولين فرصت تغيير دهيد.

5- از انتخاب رمز ورود قابل حدس نظير سال تولد، سال ازدواج، شماره شناسنامه و... براي ورود به سامانه همراه بانک خود، اجتناب کنيد.

6- توصيه مي‌شود در صورت ارائه نسخه جديد نرم‌افزار سامانه همراه بانک، در اولين فرصت نرم‌افزار مزبور را بر روي گوشي تلفن همراه خود ارتقا دهيد.

7-از طريق مراجعه به وب‌سايت بانک خود مي‌توانيد نسبت به غير‌فعال سازي ليست حساب‌هاي قابل مشاهده در سامانه همراه بانک اقدام نماييد.

نکات عمومي استفاده از همراه بانک:

1- به منظور پيشگيري از بروز خطرات امنيتي، از اقدامات زير بر روي گوشي تلفن همراه اجتناب نماييد:
•دريافت(Download) و اجراي نرم افزار و فايل‌هاي ناشناس و متفرقه
•باز نمودن فايل‌هاي ناشناخته پيوست ايميل‌ مشکوک
•ورود به وب‌سايت‌هاي متفرقه و بازنمودن لينک‌هاي مربوطه

2- تلفن همراه خود را به نرم‌افزار آنتي ويروس معتبر مجهز نموده و آن را به صورت مستمر بروزرساني نماييد.

3- از بروزرساني مستمر سيستم عامل، مرورگر وب و ساير نرم‌افزارهاي منصوب روي گوشي تلفن همراه خود اطمينان حاصل نماييد.

4- گوشي تلفن همراه خود را طوري تنظيم نماييد که در فواصل زماني کوتاه با استفاده از روش‌هاي امنيتي(PIN,Pattern, Password و ...) قفل گردد.

5- بانک هرگز اطلاعات محرمانه شما (نظير مشخصات شناسنامه‌اي، کدملي، اطلاعات مربوط به کارت‌ و حساب بانکي و ...) را از طريق تلفن، ايميل يا پيامک درخواست نمي‌کند. در صورت رخداد اين مورد، ضمن عدم پاسخگويي به چنين درخواست‌هايي مراتب را سريعا به بانک اطلاع دهيد.

6- هرگز اطلاعات مهم خود مانند رمز اول و دوم کارت‌ها، کلمه عبور سامانه‌هاي بانکي،CVV2، تاريخ انقضاي کارت را بر روي گوشي تلفن همراه ذخيره ننموده يا از طريق پيامک، ايميل و ساير سامانه‌هاي ارتباطي نظير تلفن براي سايرين ارسال و بازگو نکنيد.

7- از انتخاب رمزهاي مشابه براي کارت‌ها و سامانه‌هاي بانکي خودداري نماييد.

8- از اعمال تغييرات و دستکاري‌هاي منجر به کاهش سطح امنيت و قابليت اعتماد سخت‌افزار و نرم‌افزار تلفن همراه اجتناب نماييد.

9- در صورت مشاهده هرگونه اختلال در عملکرد گوشي تلفن همراه و يا نياز به سرويس سخت‌افزاري و نرم‌افزاري ، به نمايندگي‌هاي معتبر مراجعه نماييد.

10- هرگز اطلاعات مربوط به حساب و کارت بانکي خود را در شبکه‌هاي اجتماعي قرار ندهيد.

غير فعالسازي سامانه همراه بانک

1- در صورت سرقت يا مفقودي تلفن همراه، اقدامات ذيل را انجام دهيد:
•اطلاع موضوع به مرکز ارتباط ملت و درخواست غيرفعالسازي سامانه همراه بانک
•مراجعه حضوري به يکي از شعب بانک ملت و درخواست غيرفعالسازي سامانه همراه بانک

2- در صورت تغيير در شماره تلفن همراه و يا واگذاري سيم کارت فعلي، اطلاعات مربوط به شماره تلفن همراه خود را در بانک بروزرساني نماييد.

3- پيش از فروش يا واگذاري گوشي تلفن همراه خود، نرم‌افزار سامانه همراه بانک را از روي آن حذف (Uninstall) نماييد.