کد مطلب: 13031
استیو جابز به عنوان یک شخصیت برجسته در تاریخ باقی خواهد ماند. فردی که بزرگترین کمپانی جهان را ساخت شخصی جدی، سردجوش و از همه مهم تر یک الگو بود.
آقای Guy Kawasaki نویسنده و گوینده امریکایی که با شرایط کاری فشرده استیو جابز کار کرده، درس هایی را که از سخنان مدیر عامل سابق اپل آموخته، با ما در میان گذاشته است :
1.کارشناسان بیهوده اند
Guy Kawasaki می گوید: استیو جابز به حرف کارشناسان گوش نمی داد، بلکه این کارشناسان بودند که به صحبت های او گوش می کردند. استیو همیشه می گفت: به عنوان یک کار آفرین نباید به دیگران متکی باشی!
۲.مشتریان نمی دانند که چه می خواهند
استیو جابز به تکرار این نکته را متذکر می شد که: مردم تا وقتی که شما بهشان نگویید، نمی دانند که چه می خواهند!
۳.سخت ترین چالش ها بهترین نتیجه ها را می سازند
تا چند سال گذشته ساخت دیوایسی مثل آیفون هدفی سخت و دست نیافتنی محسوب می شد. اما با سعی و تلاش فراوان و پس از ساعت ها کار طاقت فرسا، بالاخره این امر محقق شد.
۴. طراحی اهمیت دارد
این موضوع به توضیح بیشتر نیاز ندارد. همان طور که می دانید عامل اصلی موفقیت کمپانی اپل، طراحی و دیزاین منحصر به فرد محصولات آن است.
۵. گرافیک بزرگتر، فونت های درشت تر
این کلید محبوبیت است. کافیست این کار را انجام دهید تا بیش از ۹۰ درصد کاربران برای استفاده از پاورپوینت از محصولات شما استفاده کنند.
۶. یکسان بودن خوب نیست، تغییر ایجاد کنید
شما نباید هر دفعه کار خود را ۱۰ درصد بهبود ببخشید، بلکه باید آن را ۱۰ برابر بهتر انجام دهید. این اعتقاد قلبی استیو بود.
۷.کار کردن یا نکردن، مسئله این است
استیو جابز به خاطر اعتماد به نفس و خود باوری اش شناخته شده بود. او قادر بود چیزها را به سرعت تغییر دهد تا خودش و اپل به موفقیت دست یابند. کمی به روند تغییرات سیاست گذاری های اپل درباره برنامه های آیفون نگاه کنید. در ابتدا به دلیل مسائل امنیتی کمپانی به برنامه نویسان اجازه ساخت برنامه برای آیفون را نمی داد، اما ۶ ماه بعد، پس از اینکه کمپانی متوجه سودآوری این موضوع شد، بزرگترین بانک نرم افزاری کره زمین را ساخت.
۸. ارزش با قیمت فرق دارد
بعضی از محصولات قیمتی دارند که ارزششان بسیار بیشتر از قیمتشان است. آنها هم اغلب اجناس لوکس و با کیفیتی هستند که کارایی آسانی دارند. نکته ای که استیو جابز به آن تاکید داشت این بود که: بسیار مهم است که ارزش یک محصول را بدانیم و نه فقط قیمت آن را.
۹. کارمندان خوب استخدام کنید
هر شرکتی در ابتدای فعالیت خود، سعی می کند بهترین کارمندان را جذب کند تا بتواند بهترین کیفیت را تولید کند. اما وقتی که کمپانی رشد کرد و از نظر مالی هم استوار شد دیگر کارمندان خوب و مجرب استخدام نمی کند تا از هزینه های خود بکاهد. به همین جهت کیفیت تولیدات به مرور کاهش می یابد. همیشه برای هر کاری بهترین ها را بکار بگیرید، حتی بهتر از خودتان!
۱۰. چهره واقعی مدیران
اگر شما رهبر یک گروه هستید و محصولی دارید، می بایست مسئولیت معرفی محصولتان را خود به عهده بگیرید. شاید شما سخنور خوبی نباشید، ولی این را بدانید که همیشه بهترین شخص برای معرفی یک محصول سرپرست و رهبر گروه سازنده است.
۱۱. کارآفرینی واقعی
حتما نباید همیشه بهترین را تولید کنید. البته این بدان معنا نیست که محصول بی کیفت به کاربران تحویل دهید، نه! منظورم این است که اگر یک محصول نقطه ضعفی داشت هیچ اشکالی ندارد. مهم تمایز از دیگر محصولات است.
۱۲. به کارتان باور داشته باشید
اگر شما به کاری اعتقاد و باور نداشته باشید آن کار هیچگاه انجام نخواهد شد. اگر منتظر مشتری نباشید، مشتری هیچ وقت پیش شما نخواهد آمد. می دانید علت موفقیت مکینتاش چه بود؟ در آغاز راه مکینتاش ۱۰۰ نفر استیو را همراهی می کردند که به او باور داشتند و همین امر باعث شد تا آنها بتوانند مکینتاش را بسازند.
۱۲ درس از سخنان استیو جابز
یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳
استیو جابز به عنوان یک شخصیت برجسته در تاریخ باقی خواهد ماند. فردی که بزرگترین کمپانی جهان را ساخت شخصی جدی، سردجوش و از همه مهم تر یک الگو بود.
آقای Guy Kawasaki نویسنده و گوینده امریکایی که با شرایط کاری فشرده استیو جابز کار کرده، درس هایی را که از سخنان مدیر عامل سابق اپل آموخته، با ما در میان گذاشته است :
1.کارشناسان بیهوده اند
Guy Kawasaki می گوید: استیو جابز به حرف کارشناسان گوش نمی داد، بلکه این کارشناسان بودند که به صحبت های او گوش می کردند. استیو همیشه می گفت: به عنوان یک کار آفرین نباید به دیگران متکی باشی!
۲.مشتریان نمی دانند که چه می خواهند
استیو جابز به تکرار این نکته را متذکر می شد که: مردم تا وقتی که شما بهشان نگویید، نمی دانند که چه می خواهند!
۳.سخت ترین چالش ها بهترین نتیجه ها را می سازند
تا چند سال گذشته ساخت دیوایسی مثل آیفون هدفی سخت و دست نیافتنی محسوب می شد. اما با سعی و تلاش فراوان و پس از ساعت ها کار طاقت فرسا، بالاخره این امر محقق شد.
۴. طراحی اهمیت دارد
این موضوع به توضیح بیشتر نیاز ندارد. همان طور که می دانید عامل اصلی موفقیت کمپانی اپل، طراحی و دیزاین منحصر به فرد محصولات آن است.
۵. گرافیک بزرگتر، فونت های درشت تر
این کلید محبوبیت است. کافیست این کار را انجام دهید تا بیش از ۹۰ درصد کاربران برای استفاده از پاورپوینت از محصولات شما استفاده کنند.
۶. یکسان بودن خوب نیست، تغییر ایجاد کنید
شما نباید هر دفعه کار خود را ۱۰ درصد بهبود ببخشید، بلکه باید آن را ۱۰ برابر بهتر انجام دهید. این اعتقاد قلبی استیو بود.
۷.کار کردن یا نکردن، مسئله این است
استیو جابز به خاطر اعتماد به نفس و خود باوری اش شناخته شده بود. او قادر بود چیزها را به سرعت تغییر دهد تا خودش و اپل به موفقیت دست یابند. کمی به روند تغییرات سیاست گذاری های اپل درباره برنامه های آیفون نگاه کنید. در ابتدا به دلیل مسائل امنیتی کمپانی به برنامه نویسان اجازه ساخت برنامه برای آیفون را نمی داد، اما ۶ ماه بعد، پس از اینکه کمپانی متوجه سودآوری این موضوع شد، بزرگترین بانک نرم افزاری کره زمین را ساخت.
۸. ارزش با قیمت فرق دارد
بعضی از محصولات قیمتی دارند که ارزششان بسیار بیشتر از قیمتشان است. آنها هم اغلب اجناس لوکس و با کیفیتی هستند که کارایی آسانی دارند. نکته ای که استیو جابز به آن تاکید داشت این بود که: بسیار مهم است که ارزش یک محصول را بدانیم و نه فقط قیمت آن را.
۹. کارمندان خوب استخدام کنید
هر شرکتی در ابتدای فعالیت خود، سعی می کند بهترین کارمندان را جذب کند تا بتواند بهترین کیفیت را تولید کند. اما وقتی که کمپانی رشد کرد و از نظر مالی هم استوار شد دیگر کارمندان خوب و مجرب استخدام نمی کند تا از هزینه های خود بکاهد. به همین جهت کیفیت تولیدات به مرور کاهش می یابد. همیشه برای هر کاری بهترین ها را بکار بگیرید، حتی بهتر از خودتان!
۱۰. چهره واقعی مدیران
اگر شما رهبر یک گروه هستید و محصولی دارید، می بایست مسئولیت معرفی محصولتان را خود به عهده بگیرید. شاید شما سخنور خوبی نباشید، ولی این را بدانید که همیشه بهترین شخص برای معرفی یک محصول سرپرست و رهبر گروه سازنده است.
۱۱. کارآفرینی واقعی
حتما نباید همیشه بهترین را تولید کنید. البته این بدان معنا نیست که محصول بی کیفت به کاربران تحویل دهید، نه! منظورم این است که اگر یک محصول نقطه ضعفی داشت هیچ اشکالی ندارد. مهم تمایز از دیگر محصولات است.
۱۲. به کارتان باور داشته باشید
اگر شما به کاری اعتقاد و باور نداشته باشید آن کار هیچگاه انجام نخواهد شد. اگر منتظر مشتری نباشید، مشتری هیچ وقت پیش شما نخواهد آمد. می دانید علت موفقیت مکینتاش چه بود؟ در آغاز راه مکینتاش ۱۰۰ نفر استیو را همراهی می کردند که به او باور داشتند و همین امر باعث شد تا آنها بتوانند مکینتاش را بسازند.